- Po humanizmie - red. Zuzanna Ładyga i Justyna Włodarczyk
- Między empatią a okrucieństwem - red. Eugenia Łoch, Dariusz Piechota, Agnieszka Trześniewska
- Naturakultura - red. Joanna Jeśman, Mateusz Skrzeczkowski
- Działania wojenne w rejonie Biskupca w sierpniu 1914 roku - Tomasz Duchnowski
- Rekonstrukcje narodu - Piotr Majewski
- Pomiędzy pamięcią zbiorową a historią. Rekonstrukcje przeszłości w Europie Środkowo-Wschodniej
- Weź pan Rambo! - Mirosław Filiciak, Patryk Wasiak
- Celebrytyzacja polityki w Stanach Zjednoczonych - Andrzej Grabarczuk
- Spektakl władzy - Dawid Rydzek
- Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur
Edukacyjne konteksty konstruktywizmu - Jacek Moroz, Oskar Szwabowski, Janina Świrko
Opis
Podstawowym celem prezentowanej monografii jest przedstawienie i przedyskutowanie możliwie najszerszych kontekstów konstruktywizmu. Przyjmując, iż konstruktywistyczny model kształcenia stanowi alternatywę dla edukacji o charakterze transmisyjnym, zrywając jednocześnie z dotychczasową ideologią funkcjonalistycznego społeczeństwa, wskazywaliśmy – choćby na mocy formuły zaproponowanej książki – na deliberatywny charakter zarówno samego konstruktywizmu, jak i koncepcji kształcenia zeń wyprowadzanej. W konsekwencji monografia Edukacyjne konteksty konstruktywizmu przybrała postać dwoistą – z jednej strony będąc pozycją o tematyce interdyscyplinarnej, obejmującej zagadnienia z epistemologii, filozofii nauki, pogranicza psychologii, teorii komunikacji i socjologii, a także szeroko pojmowanej pedagogiki; z drugiej zaś ogniskując ową interdyscyplinarność na problematyce edukacyjnej, gdzie poruszana tematyka tyczy się zagadnień stricte dydaktycznych. (Jacek Moroz)
Spis treści
Jacek Moroz, O „czytaniu” konstruktywizmu
I. Filozoficzne konteksty konstruktywizmu
Lotar Rasiński, Historyczna ontologia i granice dyskursu
Dariusz Zienkiewicz, Radykalny konstruktywizm nie dość radykalny. Fleck, Kuhn, Maturana – oferta dla humanistyki?
II. Badania pedagogiczne
Dariusz Kubinowski, Konstruktywizm aksjologiczny w jakościowych badaniach pedagogicznych
Oskar Szwabowski, Paradygmat i pedagogika
III. Dydaktyka z perspektywy konstruktywistycznego modelu poznania
Adam Skibiński, Nie możesz człowieka nauczyć niczego, możesz mu tylko pomóc odnaleźć to w sobie: credo Galileusza i poznawczy konstruktywizm dydaktyczny
Maria Kultaieva, Pädagogische Implikationen des Konstruktivismus von Niklas Luhmann
Olga Gonczarenko, Tradycja i nowoczesność w edukacji. Na marginesie uwag o dydaktyce Kazimierza Twardowskiego i Ernsta von Glasersfelda
IV. Aplikacje dydaktyki konstruktywistycznej
Michael Fleischer, Jaka jest młodzież? Czyli co się jej podoba i kim jest oraz – wręcz przeciwnie
Lyudmiła Gorbunova, Konstruktywizm w kształceniu dorosłych
Emilia Mazurek, Unschooling w perspektywie konstruktywizmu dydaktycznego