- Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej - Grzegorz Dziamski
- Polityki kultury - Karolina Golinowska
- Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna - red. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński
- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
- Krytyka - etyka - sacrum - Joanna Winnicka-Gburek
- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Kariery sportowe polskich zawodników MMA - Adrian Dobrzycki
- Alteraktywizm w Europie Środkowej - Grzegorz Piotrowski
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pies też człowiek?
Edukacyjne konteksty konstruktywizmu - Jacek Moroz, Oskar Szwabowski, Janina Świrko
Opis
Podstawowym celem prezentowanej monografii jest przedstawienie i przedyskutowanie możliwie najszerszych kontekstów konstruktywizmu. Przyjmując, iż konstruktywistyczny model kształcenia stanowi alternatywę dla edukacji o charakterze transmisyjnym, zrywając jednocześnie z dotychczasową ideologią funkcjonalistycznego społeczeństwa, wskazywaliśmy – choćby na mocy formuły zaproponowanej książki – na deliberatywny charakter zarówno samego konstruktywizmu, jak i koncepcji kształcenia zeń wyprowadzanej. W konsekwencji monografia Edukacyjne konteksty konstruktywizmu przybrała postać dwoistą – z jednej strony będąc pozycją o tematyce interdyscyplinarnej, obejmującej zagadnienia z epistemologii, filozofii nauki, pogranicza psychologii, teorii komunikacji i socjologii, a także szeroko pojmowanej pedagogiki; z drugiej zaś ogniskując ową interdyscyplinarność na problematyce edukacyjnej, gdzie poruszana tematyka tyczy się zagadnień stricte dydaktycznych. (Jacek Moroz)
Spis treści
Jacek Moroz, O „czytaniu” konstruktywizmu
I. Filozoficzne konteksty konstruktywizmu
Lotar Rasiński, Historyczna ontologia i granice dyskursu
Dariusz Zienkiewicz, Radykalny konstruktywizm nie dość radykalny. Fleck, Kuhn, Maturana – oferta dla humanistyki?
II. Badania pedagogiczne
Dariusz Kubinowski, Konstruktywizm aksjologiczny w jakościowych badaniach pedagogicznych
Oskar Szwabowski, Paradygmat i pedagogika
III. Dydaktyka z perspektywy konstruktywistycznego modelu poznania
Adam Skibiński, Nie możesz człowieka nauczyć niczego, możesz mu tylko pomóc odnaleźć to w sobie: credo Galileusza i poznawczy konstruktywizm dydaktyczny
Maria Kultaieva, Pädagogische Implikationen des Konstruktivismus von Niklas Luhmann
Olga Gonczarenko, Tradycja i nowoczesność w edukacji. Na marginesie uwag o dydaktyce Kazimierza Twardowskiego i Ernsta von Glasersfelda
IV. Aplikacje dydaktyki konstruktywistycznej
Michael Fleischer, Jaka jest młodzież? Czyli co się jej podoba i kim jest oraz – wręcz przeciwnie
Lyudmiła Gorbunova, Konstruktywizm w kształceniu dorosłych
Emilia Mazurek, Unschooling w perspektywie konstruktywizmu dydaktycznego