
- Coming out. Studia nad homoseksualną męskością - Marcin Welenc
- Sport w polskim kinie 1944-1989 - Dominik Wierski
- Przeobrażenia pamięci, przeobrażenia kanonu - Karolina Golinowska, Ewa Schreiber
- Polityki kultury - Karolina Golinowska
- Między Freudem a Bogiem - Lucyna Aleksandrowicz-Pędich
- Gentryfikacja Berlina - Dorota Groyecka
- Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa - red. Piotr J. Fereński, Anna Gomóła, Krzysztof Moraczewski
- Po humanizmie - red. Zuzanna Ładyga i Justyna Włodarczyk
- Więcej niż obraz. Przestrzenie wizualne
- Epos: od Homera do Martina
Edukacyjne konteksty konstruktywizmu - Jacek Moroz, Oskar Szwabowski, Janina Świrko
Opis
Podstawowym celem prezentowanej monografii jest przedstawienie i przedyskutowanie możliwie najszerszych kontekstów konstruktywizmu. Przyjmując, iż konstruktywistyczny model kształcenia stanowi alternatywę dla edukacji o charakterze transmisyjnym, zrywając jednocześnie z dotychczasową ideologią funkcjonalistycznego społeczeństwa, wskazywaliśmy – choćby na mocy formuły zaproponowanej książki – na deliberatywny charakter zarówno samego konstruktywizmu, jak i koncepcji kształcenia zeń wyprowadzanej. W konsekwencji monografia Edukacyjne konteksty konstruktywizmu przybrała postać dwoistą – z jednej strony będąc pozycją o tematyce interdyscyplinarnej, obejmującej zagadnienia z epistemologii, filozofii nauki, pogranicza psychologii, teorii komunikacji i socjologii, a także szeroko pojmowanej pedagogiki; z drugiej zaś ogniskując ową interdyscyplinarność na problematyce edukacyjnej, gdzie poruszana tematyka tyczy się zagadnień stricte dydaktycznych. (Jacek Moroz)
Spis treści
Jacek Moroz, O „czytaniu” konstruktywizmu
I. Filozoficzne konteksty konstruktywizmu
Lotar Rasiński, Historyczna ontologia i granice dyskursu
Dariusz Zienkiewicz, Radykalny konstruktywizm nie dość radykalny. Fleck, Kuhn, Maturana – oferta dla humanistyki?
II. Badania pedagogiczne
Dariusz Kubinowski, Konstruktywizm aksjologiczny w jakościowych badaniach pedagogicznych
Oskar Szwabowski, Paradygmat i pedagogika
III. Dydaktyka z perspektywy konstruktywistycznego modelu poznania
Adam Skibiński, Nie możesz człowieka nauczyć niczego, możesz mu tylko pomóc odnaleźć to w sobie: credo Galileusza i poznawczy konstruktywizm dydaktyczny
Maria Kultaieva, Pädagogische Implikationen des Konstruktivismus von Niklas Luhmann
Olga Gonczarenko, Tradycja i nowoczesność w edukacji. Na marginesie uwag o dydaktyce Kazimierza Twardowskiego i Ernsta von Glasersfelda
IV. Aplikacje dydaktyki konstruktywistycznej
Michael Fleischer, Jaka jest młodzież? Czyli co się jej podoba i kim jest oraz – wręcz przeciwnie
Lyudmiła Gorbunova, Konstruktywizm w kształceniu dorosłych
Emilia Mazurek, Unschooling w perspektywie konstruktywizmu dydaktycznego