- Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej - Grzegorz Dziamski
- Polityki kultury - Karolina Golinowska
- Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna - red. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński
- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
- Krytyka - etyka - sacrum - Joanna Winnicka-Gburek
- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Kariery sportowe polskich zawodników MMA - Adrian Dobrzycki
- Alteraktywizm w Europie Środkowej - Grzegorz Piotrowski
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pies też człowiek?
Epos: od Homera do Martina
Cena regularna:
60,00 zł
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
red. Bartłomiej Błaszkiewicz, Joanna Godlewicz-Adamiec
Zagadnienie relacji eposu z różnorakimi prądami myślowymi, nurtami ideologicznymi i estetycznymi składającymi się na całe bogactwo i złożoność kultury europejskiej stanowi temat wykraczający poza specyfikę i zakres jakiegokolwiek określonego kontekstu kulturowego. Konferencja „Epos: od Homera do George’a R. R. Martina”, która odbyła się na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego w dniach 23–24 lutego 2017 roku, pomyślana była jako okazja do spotkania badaczy reprezentujących najróżniejsze dziedziny humanistyki, działających w obrębie różnych filologii i posługujących się różnorakimi narzędziami metodologicznymi, dla których tradycja literacka reprezentowana i symbolizowana przez gatunek eposu stanowi stały punkt odwołania w ich pracy naukowej. […] Niniejsza książka stanowi owoc tego „epickiego” przedsięwzięcia. Jako pomysłodawcy i redaktorzy mamy nadzieję, że przyczyni się ona do rozwoju naszych rodzimych studiów nad tradycją eposu i wpisze się w nurt rozwoju interdyscyplinarnych kontaktów badawczych przedstawicieli różnych dyscyplin świata polskiej nauki. Choć niemożliwe wydaje się zawarcie na kartach pojedynczej publikacji całej złożoności oddziaływań kulturowych, które tworzą tradycję reprezentowaną przez gatunek eposu, to jednak mamy nadzieję, że zarówno szeroki zakres tematyczny składających się na niniejszy zbiór prac badawczych, jak i wiedza i kompetencje naukowe ich autorów pozwolą w pewnym stopniu zadośćuczynić ciężarowi gatunkowemu tego intrygującego i wieloaspektowego zagadnienia.
Ze Wstępu
SPIS TREŚCI
Wstęp
I. KLASYCZNE TRADYCJE EPOSU EUROPEJSKIEGO
Jakub Z. Lichański
Epos jako fundament mitu. Glossy do dyskusji
Karol Zieliński
Zagadnienie struktury podstawowej w epickiej pieśni oralnej
Alina Seminowicz
Wpływ mitu solarnego na konstrukcję eposu greckiego
Iwona Wieżel
Epos antyczny w świetle narratologii kognitywnej
Piotr Osiński
Odrzucenie i obrona autorytetu epiki homeryckiej. Heraklit Alegoreta i jego traktat Alegorie homeryckie
Martyna Petry
Klaudian a Wergiliusz: De quarto consulatu Honorii Augusti
II. WIELOKULTUROWE KONTEKSTY GATUNKU
Bartosz Adamczewski
Echa eposów homeryckich w Ewangeliach kanonicznych
Joanna Jurewicz
Oralność i filozofia. Powstawanie pojęć abstrakcyjnych w kulturze ustnej na przykładzie pojęcia brahman w tekstach starożytnych Indii
Andrzej Szyjewski
Organizacja Cyklu Kruka w paleoazjatyckim i paleoindiańskim kręgu kulturowym
Maciej Czeremski
Wczesne formy eposu a aksjomaty kosmologiczne na przykładzie cyklu trickstera u Winnebagów
Jędrzej Soliński
Zakres wariacji w konstrukcji pieśni w ruskiej tradycji epickiej (byliny). Zarys problemu
III. EPOS W ŚREDNIOWIECZU
Rafał Borysławski
Potworności pychy: Staroangielski poemat Beowulf jako studium upadku władzy
Władysław Witalisz
Homer umoralniony: Troja jako exemplum w angielskiej literaturze średniowiecznej
Anna Czarnowus
„Jak z Arcyty już popiół był szary”, czyli afekt a przyroda nieożywiona w Opowieści Rycerza Geoffreya Chaucera
Joanna Godlewicz-Adamiec
Zygfryd, Parsifal, Tristan – postacie zastygłe w czasie czy ewoluujące?
Marcin Polkowski
Miejsca cudów i przestrzenie modlitwy w średnioniderlandzkiej legendzie maryjnej Beatrijs
Filip Kuklewski
Średniowieczna konsensualna niemonogamia na przykładzie lai Eliduc Marie de France
IV. EPOS OD RENESANSU DO OŚWIECENIA
Dariusz Krawczyk
Ostatni tydzień albo koniec świata – literatura i polityka we francuskiej renesansowej epice apokaliptycznej
Anna Klimkiewicz
Orlando Furioso Ludovica Ariosta – utopijny wymiar poematu
Jolanta Dygul
Orland szalony Ludovica Ariosta w scenariuszach dell’arte
Maria Błaszkiewicz
„Sprawy nie tknięte dotąd ni prozą, ni rymem” – wpływ włoskiego eposu renesansowego na angielską tradycję epicką
Przemysław Uściński
Epos odwrócony: Duncjada Alexandra Pope’a jako twórczy parodiowy dialog z epiką
V. WSPÓŁCZESNE ADAPTACJE TRADYCJI EPICKEJ
Dominika Budzanowska-Weglenda
Odyseusz jako bohater eposu Homera i dramatu Romana Brandstaettera
Barbara Kowalik
Epicki wymiar piosenek Hanki Ordonówny
Przemysław Grabowski-Górniak
Cykl o Conanie Roberta E. Howarda w świetle antycznej i średniowiecznej tradycji epickiej
Katarzyna Pyćko
Elementy epickie w Błądzeniu Pielgrzyma C. S. Lewisa
Andrzej Wicher
Władca Pierścieni J. R. R. Tolkiena jako epos o poszukiwaniu
Joanna Kokot
Pamięć i stwarzanie świata. Wiersze we Władcy Pierścieni J. R. R. Tolkiena
Bartłomiej Błaszkiewicz
Elendil i Nymeria. Mit heroiczny w światach wtórnych
Aleksandra Dmowska
Przeznaczenie i wolna wola. Funkcje motywów mitologicznych we współczesnym eposie fantasy na przykładzie trylogii
Fionavarski Gobelin Guya Gavriela Kaya
Anna Cholewa-Purgał
Lawinia Ursuli K. Le Guin kontrapunktem Wergiliuszowej Eneidy