- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Kariery sportowe polskich zawodników MMA - Adrian Dobrzycki
- Alteraktywizm w Europie Środkowej - Grzegorz Piotrowski
- Organizacja poszukiwań ludzi zaginionych - Magdalena Momot
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pies też człowiek?
- Przeobrażenia pamięci, przeobrażenia kanonu - Karolina Golinowska, Ewa Schreiber
- Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej - Grzegorz Dziamski
- Polityki kultury - Karolina Golinowska
- Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna - red. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński
Film - ciało - historia - Karol Jachymek
Opis
Film - ciało - historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych
„Rozprawa Karola Jachymka jest niezwykle rzetelnym tekstem o filmie polskim lat sześćdziesiątych, dającym z jednej strony bardzo szeroką panoramę tego zjawiska, z drugiej zaś szereg pogłębionych i ciekawych analiz […]. Lata sześćdziesiąte definiowane przez film tego okresu jawią się – czego jak dotąd w piśmiennictwie poświęconym historii filmu zdecydowanie brakowało – jako epoka w istocie zróżnicowana i pełna wewnętrznych napięć”.
prof. Barbara Głębicka-Giza
„Karolowi Jachymkowi udała się sztuka trudna – powiedział coś nowego o epoce, która doczekała się już mnóstwa opracowań i jest (pozornie) świetnie znana i naukowo rozpoznana. Praca ta skutecznie dowodzi, że można jeszcze odnaleźć w latach sześćdziesiątych dzieła i twórców zapomnianych lub konsekwentnie pomijanych, a także zinterpretować twórczość filmową sprzed pół wieku w sposób nowatorski i otwierający nieeksplorowane dotychczas pola i obszary badawcze”.
prof. Arkadiusz Lewicki
Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej.
Spis treści
Wstęp 9
Część 1 27
Refleksja metodologiczna. O (mikro)historii kina polskiego 29
Rozdział 1. Zapisane na ciele. Rekonesans teoretyczny 47
Historia i ciało 51
„Nowa historia” 52
Historie ciała 58
Ciało jako miejsce historii 68
Historia i film 71
Świadectwo historii 72
Rozwiązanie obrazowej zagadki 73
Nowy historycyzm 75
Film w historii 81
Ciało i film 94
Ciało w filmie 95
Film – ciało – historia. Metoda 103
Rozdział 2. Kino i okolice 111
Kino codzienne 120
Kino polskie lat sześćdziesiątych. W stronę periodyzacji 131
Obyczaje kultury 146
Rozdział 3. Wobec erotyki 173
Seks za Gomułki 181
Co na to „Kino”? 191
Jak oswoić ciało? 202
Sceny i momenty 220
Erotyzm zdefiniowany 237
Erotyzm plażowy 242
Erotyzm kostiumowy 247
Erotyzm wojenny 253
Erotyzm wiejski 264
O seksie wprost 269
Przypadek Dwóch żeber Adama 272
Część 2 285
Refleksja analityczna. Widzieć ciało 287
Rozdział 4. Ciało codzienne 291
Ich ciała powszednie 295
Dekada Kazimierza K. 314
Rozdział 5. Ciało urodzinowe 323
Kociaki, dziewczyny, chłopaki 327
Ewa Krzyżewska (i chłopcy) 353
Kobiecość u progu jesieni 372
Rozdział 6. Ciało młode 389
Film dla dzieci (jako doświadczenie chłopięce) 398
Budząca się seksualność 410
Młodzież w filmach Jerzego Stefana Stawińskiego 430
Ciało wojenne, ciało ufundowane 446
Rozdział 7. Ciało egzystencjalne 463
„My niewinni młodzi czarodzieje” 469
Skolimowski. Przez pryzmat ciała 483
Rozdział 8. Ciało użyteczne 521
Przy pracy 526
Sport, ciało, wychowanie 545
O boksie 564
Rozdział 9. Ciało fantastyczne 579
W kosmosie (z Januszem Starem) 586
Groźna telewizja 604
Gdzie leży człowiek pogrzebany? 618
Rozdział 10. Ciało nieprofesjonalne, czyli suplement 641
Naturalna dyspozycja twarzy, sylwetki i… 649
Monstruarium Janusza Kondratiuka 655
Filmografia 677
Bibliografia 691
Indeks737