- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
- Krytyka - etyka - sacrum - Joanna Winnicka-Gburek
- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Kariery sportowe polskich zawodników MMA - Adrian Dobrzycki
- Alteraktywizm w Europie Środkowej - Grzegorz Piotrowski
- Organizacja poszukiwań ludzi zaginionych - Magdalena Momot
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pies też człowiek?
- Przeobrażenia pamięci, przeobrażenia kanonu - Karolina Golinowska, Ewa Schreiber
- Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej - Grzegorz Dziamski
Kino afroamerykańskie. Twórcy, dzieła, zjawiska - red. Ewa Drygalska, Marcin Pieńkowski
Opis
„Kino afroamerykańskie to oryginalny zbiór tekstów o charakterze filmoznawczym i kulturoznawczym. Tematem poszczególnych analiz są filmy afroamerykańskich twórców (i jednego białego reżysera), ale zaproponowane ujęcia nie ograniczają się wyłącznie do omówienia materiału wizualnego. Poszczególni autorzy wprowadzają wątki związane z rasą, tożsamością, gender czy seksualnością, które tworzą kontekst niezbędny do odczytania i interpretacji wybranych tytułów. Walorem książki jest jej charakter historyczny i metodologiczny. Z jednej strony prezentuje ona filmy i twórców tworzących panoramę amerykańskiego kina czarnych XX i XXI wieku. Z drugiej pokazuje różne możliwości ujęcia problematyki filmowej, uwzględniające problemy rasowe, płciowe, polityczne i społeczno-kulturowe, a także zagadnienie autorstwa i poetyki kina Afroamerykanów. [...] Dzięki takiej konstrukcji książka może być interesującym materiałem zarówno dla filmoznawców i kulturoznawców, jak i osób zainteresowanych problematyką tożsamości oraz sposobami jej prezentacji na ekranie”.
prof. Małgorzata Radkiewicz
Spis treści
Ewa Drygalska, Marcin Pieńkowski
Wstęp
Patrycja Włodek
Rasa w Hollywood złotej ery
Ewa Drygalska
Black Popular Power: przypadek filmów blaxploitation klasy B
Andrzej Pitrus
„Ganja i Hess” Billa Gunna: blaxploitation w poszukiwaniu tożsamości
Grzegorz Stępniak
Od bulgoczacego gumbo po wystawianie Historii, czyli kilka uwag o Black Queer Cinema
Piotr Mirski
Bracia Hughes: szczere srebro
Ludwika Mastalerz
Keepin’ it real? – cała prawda o hood movies
Andrzej Antoszek
Reprezentacje „czarnej przestrzeni” w wybranych filmach afroamerykańskich
Karol Kućmierz
Spike Lee – audiowizualne oszołomienie
Ewa Drygalska
Iluzje i interpretacje. Niezależne afroamerykańskie kino kobiet
Michał Bobrowski
Rozkuty z łancuchów – czarnoskóry bohater westernu
Paweł Frelik
Mroczny kosmos – czarny i „czarność” w amerykańskim kinie science fiction
Piotr Dobry
Z sąsiedztwa na salony: raperzy na ekranie
Sebastian Smoliński
„Django”, „Zniewolony” i kino rewizji historycznej
Robert Zontek
„Czarne jest piękne, ale nie w owsiance”. Ewolucja czarnego sitcomu
Maciej Stasiowski
Krew w ustniku. Filmowe portrety czarnych jazzmanów
Publikacja dofinansowana przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.