
- Kilka słów o człowieku…- red. Maciej Maraszkiewicz
- Najgłębsze, spokojne morskie dno - Andrzej C. Leszczyński
- Jedzie Pan Jazz - Andrzej Białkowski, Wojciech J. Burszta
- PRL-owskie re-sentymenty - red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska
- Pomiędzy retro a retromanią - red. Małgorzata Major, Patrycja Włodek
- Preteksty - Wojciech Józef Burszta
- Dyskursy władzy - red. Dominika Gruntkowska, Jacek Moroz, Janina Świrko-Pilipczuk, Oskar Szwabowski
- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Codzienność, performatywność, demokracja - red. Lucyna Kopciewicz, Beata Simlat-Żuk
- Bestie i ofiary - Anna Małyszko
Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej - red. Adam Regiewicz
Opis
Parafrazując tytuł klasycznego filmu, można by powiedzieć, że kryminał zostawia ślad. I takie właśnie ślady interesują autorów tej monografii. Mowa więc o zapachu (ściślej: o „zgniliźnie”) jako ważnym tropie w twórczości Joanny Chmielewskiej. A także o roli dźwięku i doznań audytywnych w pewnej powieści Anatola Sterna. Zarazem propozycja badawcza zaprezentowana w książce poszerza pojęcie „kryminału” i wykracza poza pola podstawowych skojarzeń. Badacze mówią o nim w kontekście klasyki rocka i polskiego hip-hopu, eksplorują obszar paratekstów (niezwykle interesujący artykuł o czołówkach seriali kryminalnych) oraz hipertekstu. Nie stronią także od uwag genologicznych, choć tradycyjne literaturoznawstwo ustępuje tu miejsca komparatystyce kulturoznawczej. Nie mam wątpliwości, że publikacja ta spotka się z dobrym przyjęciem przez czytelników interesujących się kryminałem jako fenomenem nie tylko współczesnej kultury.
prof. Mariusz Czubaj
Spis treści
Adam Regiewicz, Wprowadzenie
Adam Regiewicz, Filolog na tropie zbrodni
Adrian Kyć, Tajemnica w obliczu pastiszu konwencji kryminalnej. Nowa powieść polska końca XX wieku
Katarzyna Kowal, Świat zła śmierdzi – kryminały Joanny Chmielewskiej
Grażyna Pietruszewska-Kobiela, Dźwiękowy portret mordercy – szkic sonogramu na podstawie powieści Anatola Sterna
Julia Hejczyk, The End – muzyczna opowieść o morderstwie
Tomasz Florczyk, Album Tylko dla dorosłych O.S.T.R. jako kryminalny poemat dygresyjny
Adam Regiewicz, Muzyczne czołówki seriali kryminalnych i ich relacje z konstrukcją narracji i fabuły kryminałów
Bartłomiej Małczyński, Muzyko, krocz ze mną! Słowo o współpracy Davida Lyncha z Angelo Badalamentim i Julee Cruise
Łukasz Sasuła, Justyna Migoń-Sasuła, Dźwiękowe poszlaki w cyfrowym śledztwie - odgłosy w narracjach gier wideo
Michał Wilk, Warstwa dźwiękowa hipertekstowej powieści kryminalnej Piksel Zdrój
Bartosz Benduch, Downar, Żbik, Borewicz - główny bohater kryminału milicyjnego w perspektywie komparatystycznej
Anna Warzocha, Czytanie audiowizualnością. Opowieści detektywistyczne kierowane do młodszych dzieci.