- Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej - Grzegorz Dziamski
- Polityki kultury - Karolina Golinowska
- Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna - red. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński
- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
- Krytyka - etyka - sacrum - Joanna Winnicka-Gburek
- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Kariery sportowe polskich zawodników MMA - Adrian Dobrzycki
- Alteraktywizm w Europie Środkowej - Grzegorz Piotrowski
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pies też człowiek?
Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
Opis
Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu - red. Andrzej Białkowski, Wojciech Józef Burszta
Pisanie o muzyce w kontekście praktyk edukacyjnych najczęściej zniechęca czytającą publiczność, która obawia się, że otrzyma oto kolejną porcję rozważań dotyczących problematyki dalekiej od jej codziennych doświadczeń. Niniejsza książka zadaje kłam temu przekonaniu, pokazuje bowiem, że wszyscy jesteśmy podmiotem muzycznej praxis, która jest rozległym terytorium wiedzy, pasji i emocji nam jak najbardziej bliskich, zwykle jednak nie zdajemy sobie z tego sprawy. Lektura kolejnych tekstów sprawi, że zrozumiemy tę prawdę i owo rozpoznanie da nam satysfakcję.
„Książka ta pokazuje, jak długą historię ma za sobą cały ten galimatias powodowany wchodzeniem muzycznej popkultury »na salony«. I co – w efekcie tej globalnej przecież rewolucji – dzieje się ze stylami muzycznymi, modą, statusem młodości i ideą postępu w obszarze estetyki i rozrywki”. prof. Mirosław Pęczak
Spis treści
WSTĘP
TOPOGRAFIE, POLA BADAŃ I MAPOWANIE MUZYCZNEJ PRAXIS
Artur Żywiołek , „Children of the Revolution”. Od Wagnera do Hendrixa (i nie tylko)
„(Pop)kultura ucha” i „technologia ducha” wobec rewolucji estetycznych XIX i XX wieku
Adam Regiewicz, Głośne pióra. O narracjach muzycznych we współczesnej literaturze i potrzebie czytania kontekstowego
Krzysztof Moraczewski, „Blues Got A Baby”. Historyczność muzyki popularnej: przypadek rock and rolla
Wojciech Józef Burszta, Michał Rauszer, Osmoza i cyrkulacja. Dialektyka niezależnej muzyki w Polsce
Mariusz Czubaj, Polski jazz lat sześćdziesiątych jako doświadczenie kulturowe
Wojciech Bernatowicz, Musical jako zjawisko popkulturowe
MIEJSCA, PRAKTYKI NIEFORMALNE, KODY POPKULTUROWEJ WRAŻLIWOŚCI
Waldemar Kuligowski, Flagi i glany albo czego nauczają festiwale muzyczne
Andrzej Białkowski, Praktyki jazzowe jako praktyki edukacyjne. Etosowe oswajanie muzycznej wrażliwości i majeutyka szczerych dźwięków
Sylwia Gawłowska, Praktyka edukacyjna z zakresu polskiej muzyki rozrywkowej
w Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu
Paweł Tański, Wrażliwość pamięci. Somapiosenki Kurta Cobaina (zespół Nirvana)
Andrzej Dorobek, Peter Bardens: zapomniany bohater progresywnej transformacji?
Maciej Smółka, Purpurowe Miasto: celebracja muzycznego dziedzictwa miasta Minneapolis
WARTOŚCI, STRATEGIE EDUKACYJNE, REDUTY NADZIEI I OPORU
Barbara Smoleńska-Zielińska, Muzyka „rzecz wielce złożona” - w codzienności i w edukacji
Witold Jakubowski, Muzyka popularna jako obszar edukacji kulturalnej, czyli kilka pytań o możliwe strategie w edukacji popkulturowej
Marcin Michalak, Popkulturowa edukacja muzyczna w świetle potrzeb
i oczekiwań polskiej młodzieży
Rafał Ciesielski, Czy uczeń może zostać jazzfanem? Jazz w kulturze polskiej a jazz w powszechnej edukacji muzycznej