- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Subsumcje edukacji - red. Maksymilian Chutorański, Jacek Moroz, Oskar Szwabowski
- Alteraktywizm w Europie Środkowej - Grzegorz Piotrowski
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pies też człowiek?
- Przeobrażenia pamięci, przeobrażenia kanonu - Karolina Golinowska, Ewa Schreiber
- Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej - Grzegorz Dziamski
- Polityki kultury - Karolina Golinowska
- Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna - red. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński
- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
Edukacja międzykulturowa jako czynnik rozwoju kultury pokoju - red. Krystyna Błeszyńska
Opis
Mimo świetnych tradycji innych krajów europejskich (International Peace Research Institute w Sztokholmie, galtungowski Peace Research Institute w Oslo, Peace Research Association z siedzibą w Londynie), wątki badań nad pokojem oraz wychowania dla pokoju były stosunkowo słabo artykułowane na gruncie polskim i praktycznie są nieobecne w polskiej myśli pedagogicznej XXI wieku. Z tym większym uznaniem należy zatem powitać inicjatywę Krystyny M. Błeszyńskiej mającą na celu przywrócenie ich i odczytanie w nowym kontekście pedagogicznym, jakim jest edukacja międzykulturowa. Zamierzenie, którego owocem jest między innymi niniejsze opracowanie. (prof. dr hab. Lech W. Zacher)
Książka ta wpisuje się wyraźnie w aktualny klimat kultury naznaczony rozchwianiem – do niedawana wydawało się oczywistych – fundamentów demokratycznego bezpieczeństwa w wielu krajach Unii Europejskiej, a zwłaszcza w Polsce. Nie bez przyczyny współcześnie w środowisku teoretyków i badaczy społecznych intensyfikuje się debata dotycząca wychowania do pokoju, zagrożeń pokoju czy konieczności wzmocnienia prodemokratycznych dyspozycji obywatelskich – solidarności, etyki troski o innych, kultywowania krzepiących więzi w środowiskach lokalnych, krytycznej partycypacji w środowisku tradycyjnych i nowych mediów (umiejętności demaskowania zmanipulowanych czy propagandowych treści), etyczności nieskrepowanego komunikowania się w internecie (powstrzymanie mowy nienawiści itp.). […] Związani z domenami szeroko pojętej międzykulturowości czy wielokulturowości (oba pojęcia nabrały w ostatnich miesiącach w Polsce wyjątkowo negatywnego znaczenia dzięki umacnianiu się populistycznych nastrojów) podejmują i porządkują tę dyskusję z pozycji akademickich. (prof. dr hab. Lucyna Kopciewicz)
SPIS TREŚCI
Wstęp - Lech W. Zacher
CZĘŚĆ I. PRYNCYPIA KULTURY POKOJU W SPOŁECZEŃSTWIE WIELOKULTUROWYM
Joanna Leek, Wychowanie do pokoju wyzwaniem edukacyjnym na XXI wiek dla Europy i świata
Jerzy Nikitorowicz, Nowe wyzwania edukacji międzykulturowej wobec zmian w polityce wielokulturowości
Wiktor Rabczuk, Europejskie ramy prawne edukacji międzykulturowej i dialogu międzykulturowego
Andrzej Radziewicz-Winnicki, Marek Walancik, Kulturowy uniwersalizm a narodowa tożsamość we wzajemnej percepcji
Henryk Raszkiewicz, Wychowanie dla pokoju: od antropologii biologicznej i kulturowej do eschatologicznej
Ewa Celjowska, Stoicyzm jako czynnik kształtujący postawę pokoju
Eugeniusz Sakowicz, Przebaczenie – tolerancja – dialog. M. Fethullaha Gülena „wizja” islamskiego projektu wychowawczego
CZĘŚĆ 2. MIĘDZY TRAUMĄ PRZESZŁOŚCI A NADZIEJĄ PRZYSZŁOŚCI
Krystyna M. Błeszyńska, Pamięć trudnej przeszłości a wychowanie dla pokoju
Marta Titaniec, Auschwitz – leczenie ran pamięci dzisiaj
Magdalena Kuleta-Hulboj, Edukacja dla pokoju w silnie skonfliktowanych społecznościach (na przykładzie programów izraelsko-palestyńskich)
CZĘŚĆ 3. EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA I WYCHOWANIE DLA POKOJU W PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ
Marta Bem, Modele kompetencji międzykulturowych
Marek Paszkowski, Edukacja kadry zawodowej Wojska Polskiego i jej determinanty w dobie edukacji międzykulturowej
Jerzy Marek, Wychowanie dla pokoju i wielokulturowość jako wyzwania dla kadry menedżerskiej w oświacie
Barbara Grabowska, Na drodze ku zbliżeniu większości i mniejszości – szkoły z polskim językiem nauczania na Białorusi, w Czechach i na Ukrainie
Karolina Sobot, Wyzwania edukacyjne w pracy asystenta ds. dzieci romskich. Na przykładzie Lublina
Mariusz Samoraj, Wychowanie przez sztukę, a kształtowanie kultury pokoju na wybranych przykładach edukacji międzykulturowej w ramach programu Sokrates i Erasmus
CZĘŚĆ 4. KSZTAŁTOWANIE KULTURY POKOJU W WIELOKULTUROWEJ PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ
Teresa Wilk, Agata Rzymełka-Frąckiewicz, Pomiędzy tym, co jest, a tym, co być może, czyli o potrzebie budowania szacunku wobec odmienności kulturowej poprzez sztukę
Sylwia Jaskuła, Kultura informacyjna w edukacji międzykulturowej
Edyta Januszewska, Uchodźcy i imigranci w Danii – między integracją a marginalizacją
Mariola Badowska, Dyskryminacja i wykluczenie społeczne jako bariery kultury pokoju
Jakub Chojczak, Subkultury młodzieżowe – czy zawsze agresywne?