- Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej - Grzegorz Dziamski
- Polityki kultury - Karolina Golinowska
- Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna - red. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński
- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
- Krytyka - etyka - sacrum - Joanna Winnicka-Gburek
- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Kariery sportowe polskich zawodników MMA - Adrian Dobrzycki
- Alteraktywizm w Europie Środkowej - Grzegorz Piotrowski
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pies też człowiek?
Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst - Joanna Szczepanik
Cena regularna:
45,00 zł
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Książka Joanny Szczepanik to pierwsze w Polsce tak obszerne opracowanie zjawiska kulturowego i społecznego, jakim jest kolektyw artystyczny Neue Slowenische Kunst. Kolektyw ten (powołany do życia w 1984 roku jako odpowiedź na nałożony przez jugosłowiańskie władze zakaz występów zespołu Laibach) poddany tu został szczególnemu oglądowi pod względem dwóch jego cech charakterystycznych: wyróżniającej go wieloaspektowości podejmowanych działań i kolektywizmu rozumianego jako metoda funkcjonowania.
Twórczość słoweńskich artystów może być postrzegana jako swoisty komentarz do transformacji, jakiej podlegały zjawiska kulturowe na przestrzeni ostatnich dekad. Geografia artystyczna wydaje się doskonałym sposobem ujęcia tego tematu z perspektywy kulturoznawstwa. Wnikliwa analiza wybranych zagadnień artystycznych w różnych aspektach sprawia, że praca ta może stanowić też atrakcyjny materiał dla antropologów kultury, historyków sztuki oraz socjologów.
Joanna Szczepanik – doktor nauk humanistycznych. Zajmuje się krytyką artystyczną, działaniami popularyzującymi sztukę XX i XXI wieku oraz zagadnieniami związanymi z kulturą współczesną, szczególnie w kontekście społecznym i politycznym. Obszary geograficzne znajdujące się w obrębie jej zainteresowań to głównie Bałkany, Półwysep Iberyjski i Meksyk. Stypendystka Narodowego Centrum Nauki (2010), Rządu Meksyku dla Współpracowników Środków Przekazu (2012) i Funduszu Wyszehradzkiego (2014). Publikowała m.in. w "Kulturze Popularnej", "Sprawach Narodowościowych", Szczecińskim Dwumiesięczniku Kulturalnym „Pogranicza”, "Ricie Baum", "Idäntutkimus". Regularnie współpracuje z "Obiegiem" i "Magazynem Sztuki".
Spis treści
Wstęp
I. Ramy teoretyczne
Dyscyplina. Mieke Bal. Norman Bryson
Dyscyplina
Analiza kulturowa Mieke Bal
Norman Bryson. Rama, tekst i kontekst
Geografia artystyczna
Geografia artystyczna w ujęciu historycznym
Nowa geografia artystyczna
Geografia relacyjna Irit Rogoff i horyzontalna historia sztuki Piotra Piotrowskiego
Wieloaspektowość i kolektywizm
Perspektywa artystyczna
Perspektywa filozoficzna. Koncepcja „rozdzielonej wspólnoty” Jeana Luca Nancy’ego
Perspektywa antropologiczna. NSK w świetle koncepcji communitas Viktora Turnera
II. Neue Slowenische Kunst. Przedmiot w kontekście
Kontekst historyczny
Kontekst kulturowy i artystyczny
Prezentacja kolektywu Neue Slowenische Kunst
Laibach Kunst
Gledališče Sester Scipion Nasice, Rdeči Pilot, Kosmokinetični Kabinet Noordung
Irwin
Novi Kolektivizem
Retroawangarda i nadidentyfikacja
Retroawangarda
Nadidentyfikacja
III. Geografia artystyczna w twórczości NSK
W obszarze prac wizualnych
Laibach Kunst
Irwin
Nowy Kolektywizm
Działania teatralne
Teatr Sester Scipion Nasice. „Chrzest pod Triglavem”
Kosmokinetyczny gabinet Noordung. „Projekt Noordung 1995-2045”
NSK Ambasada Moskwa
NSK Država v Času/ NSK Państwo w Czasie
East Art Map
Zakończenie