
- Pedagogika miejsca wspólnego - Maria Mendel
- Prawa dziecka. Perspektywa prywatnoprawna i społeczna
- Od rytuału do konfliktu - Jacek Dziekan
- Preteksty - Wojciech Józef Burszta
- Jedenaście medytacji nad istnieniem dzieła sztuki - Jarek Skurzyński
- Tożsamość wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych - Karol Konaszewski
- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
- Poza katedrą - Jan Skoczyński
- Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie - Emilia Kramkowska
- Naród w szkole. Historia i nacjonalizm w polskiej edukacji szkolnej
Edukacyjne konteksty konstruktywizmu - Jacek Moroz, Oskar Szwabowski, Janina Świrko
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Podstawowym celem prezentowanej monografii jest przedstawienie i przedyskutowanie możliwie najszerszych kontekstów konstruktywizmu. Przyjmując, iż konstruktywistyczny model kształcenia stanowi alternatywę dla edukacji o charakterze transmisyjnym, zrywając jednocześnie z dotychczasową ideologią funkcjonalistycznego społeczeństwa, wskazywaliśmy – choćby na mocy formuły zaproponowanej książki – na deliberatywny charakter zarówno samego konstruktywizmu, jak i koncepcji kształcenia zeń wyprowadzanej. W konsekwencji monografia Edukacyjne konteksty konstruktywizmu przybrała postać dwoistą – z jednej strony będąc pozycją o tematyce interdyscyplinarnej, obejmującej zagadnienia z epistemologii, filozofii nauki, pogranicza psychologii, teorii komunikacji i socjologii, a także szeroko pojmowanej pedagogiki; z drugiej zaś ogniskując ową interdyscyplinarność na problematyce edukacyjnej, gdzie poruszana tematyka tyczy się zagadnień stricte dydaktycznych. (Jacek Moroz)
Spis treści
Jacek Moroz, O „czytaniu” konstruktywizmu
I. Filozoficzne konteksty konstruktywizmu
Lotar Rasiński, Historyczna ontologia i granice dyskursu
Dariusz Zienkiewicz, Radykalny konstruktywizm nie dość radykalny. Fleck, Kuhn, Maturana – oferta dla humanistyki?
II. Badania pedagogiczne
Dariusz Kubinowski, Konstruktywizm aksjologiczny w jakościowych badaniach pedagogicznych
Oskar Szwabowski, Paradygmat i pedagogika
III. Dydaktyka z perspektywy konstruktywistycznego modelu poznania
Adam Skibiński, Nie możesz człowieka nauczyć niczego, możesz mu tylko pomóc odnaleźć to w sobie: credo Galileusza i poznawczy konstruktywizm dydaktyczny
Maria Kultaieva, Pädagogische Implikationen des Konstruktivismus von Niklas Luhmann
Olga Gonczarenko, Tradycja i nowoczesność w edukacji. Na marginesie uwag o dydaktyce Kazimierza Twardowskiego i Ernsta von Glasersfelda
IV. Aplikacje dydaktyki konstruktywistycznej
Michael Fleischer, Jaka jest młodzież? Czyli co się jej podoba i kim jest oraz – wręcz przeciwnie
Lyudmiła Gorbunova, Konstruktywizm w kształceniu dorosłych
Emilia Mazurek, Unschooling w perspektywie konstruktywizmu dydaktycznego