
- Kilka słów o człowieku…- red. Maciej Maraszkiewicz
- Najgłębsze, spokojne morskie dno - Andrzej C. Leszczyński
- Jedzie Pan Jazz - Andrzej Białkowski, Wojciech J. Burszta
- PRL-owskie re-sentymenty - red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska
- Pomiędzy retro a retromanią - red. Małgorzata Major, Patrycja Włodek
- Preteksty - Wojciech Józef Burszta
- Dyskursy władzy - red. Dominika Gruntkowska, Jacek Moroz, Janina Świrko-Pilipczuk, Oskar Szwabowski
- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Codzienność, performatywność, demokracja - red. Lucyna Kopciewicz, Beata Simlat-Żuk
- Bestie i ofiary - Anna Małyszko
Ślad rzeczywistości - Adam Uryniak
Opis
Ślad rzeczywistości. Polskie kino fabularne lat trzydziestych XX wieku
Autor przez pryzmat kina śledzi uważnie zaangażowanie w sprawy społeczne filmowców tworzących w latach trzydziestych. Zauważa, że kino fabularne ostatniej dekady przed wybuchem drugiej wojny światowej zarejestrowało rzeczywistość z dużą dokładnością, nie pomijając spraw trudnych, spornych i tabu, które zresztą są ciągle aktualne.
Z recenzji dr hab. Barbary Leny Gierszewskiej, prof. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Nakreślony przez autora obraz kina lat trzydziestych wnosi istotną korektę do naszych wyobrażeń i potocznej wiedzy o II RP, niepełnej i skłamanej, zarówno w czasach PRL, jak w III RP: po 1945 roku to miała być Polska wyłącznie reakcyjna, a po przełomie 1989 – owszem demokratyczna.
Z recenzji prof. dr hab. Maryli Hopfinger, Instytut badań Literackich PAN
Adam Uryniak - doktor nauk o sztuce, absolwent filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, reżyserii filmowej na KSFiKA oraz kursu „Studio Prób” w Wajda School, kurator wystawy „Materia kina” w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. Autor filmów krótkometrażowych i dokumentalnych.