
- Edukacja – wartości – kontrowersje - red. Szymon Dąbrowski i Małgorzata Obrycka
- Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne - Dariusz Piechota
- Naturakultura - red. Joanna Jeśman, Mateusz Skrzeczkowski
- Preteksty - Wojciech Józef Burszta
- Historia mówiona polskiego kulturoznawstwa - Piotr J. Fereński, Anna Gomóła, Krzysztof Moraczewski, Piotr Majewski
- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
- Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur
- Prognozowanie teraźniejszości - red. Przemysław Czapliński, Joanna B. Bednarek
- Ścięgna konsumpcyjne - red. W. J. Burszta, M. Czubaj
- O paradoksie poznania - Ewa Szumilewicz
Subsumcje edukacji - red. Maksymilian Chutorański, Jacek Moroz, Oskar Szwabowski
Cena regularna:
40,00 zł
towar niedostępny

Opis
Naszym celem było opracowanie i analityczne wykorzystanie kategorii „subsumcji/podporządkowania”, zbadanie jej semantycznych, ontologicznych i performatywnych implikacji w odniesieniu do problematyki edukacyjnej. Pragnęliśmy zwrócić uwagę na społeczne, polityczne i etyczne wymiary podporządkowywania procesów edukacyjnych, zapytać o możliwe sposoby użycia i kontrużycia analizowanej kategorii, jak również o możliwe w danej perspektywie projekty emancypacyjne. Takie podejście do badania sprawia, że ma ono charakter transdyscyplinarny, lokując się na pograniczu pedagogiki, filozofii, socjologii, psychologii, politologii, ekonomii i innych dyscyplin akademickich.
Z Wprowadzenia
Książka ta zawiera ważne głosy rozszerzające pole naukowej oraz praktycznej debaty nad sposobem funkcjonowania i organizacją instytucji edukacyjnych oraz nad miejscem, jakie wiedza – tak jej produkcja, jak i reprodukcja – odgrywa we współczesnych społeczeństwach tzw. późnego kapitalizmu, określanego również jako kapitalizm kognitywny, niematerialny czy postindustrialny.
dr hab. Jan Sowa
Szczególną wartość książki upatruję w jej poznawczej otwartości i wielogłosie, ujawniającym zróżnicowane linie recepcji pojęcia subsumcji, m.in. w krytycznych badaniach nad szkolnictwem wyższym, wiedzą i nauką, edukacją obywatelską, szkołą.
dr hab. Helena Ostrowicka
Spis treści
Edukacja podporządko(wy)wana. Wprowadzenie -Maksymilian Chutorański, Jack Moroz, Oskar Szwabowski
Marksowskie pojęcia subsumcji pracy pod kapitał jako narzędzie krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym - Krystian Szadkowski
Kryzys i subsumcja. Kryzys w perspektywie radykalnej - Oskar Szwabowski
Nie(tylko)ludzkie subsumcje edukacji - Maksymilian Chutorański
Dialektyka funkcjonalizacji szkoły - Piotr Zamojski
Prawda jako narzędzie edukacyjnego podporządkowania - Jacek Moroz
Z badań nad mechanizmem działania paradygmatu naukowego - Marek Więcław
Projekt: Obywatel. Rzecz o społecznej kontroli, zarządzaniu zmysłowością i strategiach oczyszczania - Karolina Starego
Przeciwko subsumcji - Oskar Szwabowski
Święta głupców i błaznów. Karnawałowy śmiech oporu w sferze publicznej i klasie szkolnej - Przemysław Paweł Grzybowski