
- Spektakl władzy - Dawid Rydzek
- Cyborg w ogrodzie - Julia Fiedorczuk
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pedagogika miejsca wspólnego - Maria Mendel
- Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst - Joanna Szczepanik
- Inne możliwości – o poezji ekologii i polityce. Rozmowy z amerykańskimi poetami - Julia Fiedorczuk
- Działania wojenne w rejonie Biskupca w sierpniu 1914 roku - Tomasz Duchnowski
- Historia mówiona polskiego kulturoznawstwa - Piotr J. Fereński, Anna Gomóła, Krzysztof Moraczewski, Piotr Majewski
- Tożsamość wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych - Karol Konaszewski
- Edukacja międzykulturowa jako czynnik rozwoju kultury pokoju - red. Krystyna Błeszyńska
Prosumpcja - red. Piotr Siuda i Tomasz Żaglewski
Opis
Jakkolwiek od tej chwili, gdy Alvin Toffler opisał w Trzeciej fali nadciągające procesy prosumpcji, minęły ponad cztery dekady, to jednak pojęcie to znalazło się stosunkowo niedawno w sercu debat nad kształtem kultury współczesnej. Oto bowiem – jak chcą jedni – doczekaliśmy czasów swobodnego i spontanicznego przepływu ekspresji i oddolnie tworzonych dóbr kulturowych, które kwestionują istnienie tradycyjnych podziałów na producentów i konsumentów. Orędownicy prosumenckiej utopii wskazują na obszary kultury, w jakich owa idea oddolnej kreacji i partycypacji sprawdza się szczególnie, a więc na sferę kultury popularnej ukierunkowanej sieciowo (2.0) i fanowsko. Z kolei sceptycy – patrzący z dystansem na zjawiska prosumpcji – zwykli widzieć w niej jeszcze jedną chytrą neoliberalną sztuczkę, której istotą jest „miękkie” i odbywające się pod szczytnymi hasłami wprzęgnięcie konsumentów w procesy produkcji (najczęściej: na rzecz wielkich korporacji). Osobną sprawą, podnoszoną wszelako zarówno przez entuzjastów, jak i oponentów prosumpcji, jest wartość „amatorskiej” (czy aby zawsze?) produkcji dóbr kultury i konsekwencje jej hegemonii.
Prosumpcja: między podejściem apokaliptycznym a emancypacyjnym jest książką wskazującą odmienne teoretyczne konteksty i usytuowania omawianych praktyk. To także tom niestroniący od studiów przypadków (dotyczących m.in. fanów gier RPG, prosumenckiej aktywności wokół Wiedźmina, przemian tradycyjnego fandomu science fiction). Niezmiernie cenne wydaje się także osadzenie problematyki prosumpcyjnej w kontekście prawodawstwa Unii Europejskiej.
Nie mam też wątpliwości, że książka pod redakcją Piotra Siudy i Tomasza Żaglewskiego spotka się z dobrym i żywym przyjęciem przez wszystkich zainteresowanych problematyką kultury współczesnej.
prof. Mariusz Czubaj
Wydanie publikacji dofinansowane przez Uniwersytet Kazimierz Wielkiego w Bydgoszczy
Spis treści
Piotr Siuda, Tomasz Żaglewski, O potrzebie odkrycia trzeciej drogi w badaniach prosumpcji
Kazimierz Krzysztofek, Rozproszone społeczeństwo: od wielkich centrów wytwórczych do osobistych przemysłów
Bartosz Mika, Prosumpcja – niedoszła rewolucja
Dominik Porczyński, Prosumpcja w polskim fandomie gier fabularnych
Radosław Bomba, Grzegorz D. Stunża, Panorama praktyk prosumenckich wśród fanów i twórców gry komputerowej Wiedźmin. Przyczynek do netnografii
Stanisław Krawczyk, Prosumpcja polskich miłośników literatury fantastycznej
Anna Kęsicka, Kondycja polskiego prosumenta
Sebastian Skolik, Uwarunkowania prosumpcji. Studium przypadku rozwoju projektów Fundacji Wikimedia
Michał A. Michalski, Prosumpcja, wolność, państwo opiekuńcze