- Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej - Grzegorz Dziamski
- Polityki kultury - Karolina Golinowska
- Miejsca muzyki. Perspektywa interdyscyplinarna - red. Magdalena Parus-Jankowska, Szymon Nożyński
- Kryteria wyboru i oceniania w kulturze - red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia
- Krytyka - etyka - sacrum - Joanna Winnicka-Gburek
- Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu
- Kariery sportowe polskich zawodników MMA - Adrian Dobrzycki
- Alteraktywizm w Europie Środkowej - Grzegorz Piotrowski
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pies też człowiek?
Historia w wersji popularnej - red. Izolda Kiec, Izabela Kowalczyk
Opis
„Współcześnie obraz przeszłości jest coraz silniej kształtowany przez kulturę popularną. Badacze podkreślają, że konwencjonalna historia jest bezradna wobec wyzwań, jakie stawia przed nią teraźniejszość, ale również, że dzięki rozwojowi mediów (fotografii, fonografii, kina, radia, telewizji, wideo) oraz dzięki środkom masowego przekazu w sposób istotny odrodziła się więź ludzi z przeszłością (Jacques Le Goff). Coraz więcej uwagi zarówno nauka, jak i sztuka – w tym także ta popularna – poświęcają problematyce pamięci. W samej historii mówi się z kolei o zwrocie wizualnym, gdyż coraz większe znaczenie zyskują źródła audiowizualne, co przybliża do siebie takie dyscypliny, jak historia, kulturoznawstwo, filmoznawstwo, literaturoznawstwo, historia sztuki. Znaczenia historii tworzone są coraz częściej przez obiekty wizualne. [...] W związku z tymi przemianami wraz z autorkami i autorami tekstów w niniejszym tomie koncentrujemy się na różnych znaczeniach historii w kontekście kultury popularnej. Publikacja ta ma na celu namysł nad tym, w jaki sposób kultura popularna kształtuje nasze wyobrażenia o historii, a także jak bardzo problematyczna staje się relacja między rzeczywistością (historią) a fikcją. Podjęte zostają też problemy wizualizacji i popularyzacji historii oraz nowych sposobów narracji o przeszłości (takich jak np. komiks historyczny, film fabularny czy rekonstrukcje historyczne)”.
Izabela Kowalczyk, Izolda Kiec, Wstęp
Partner merytoryczny wydania – Uniwersytety Humanistycznospołeczny SWPS
Spis treści
CZĘŚĆ 1 HISTORIA W OBRAZIE, DŹWIĘKU I SŁOWIE
Filip Lipiński, Przekraczając Delaware, przekraczając historię
Tomasz Mikołajczak, Historia w wersji glamour w ilustracjach Josepha Christiana Leyendeckera
Michał Traczyk, Historia przerysowana – historia nieprawdziwa?
Katarzyna Florencka, Wizje przeszłości: prawda, fikcja i odbiorca we współczesnych amerykańskich serialach historycznych
Tomasz Misiak, Na marginesie twórczości Eugeniusza Rudnika
Izolda Kiec, „Na wolności. Dziennik dla Adama”, czyli historia według Agnieszki Osieckiej
Marek Jeziński, Retromania we współczesnej muzyce popularnej
CZĘŚĆ 2 PAMIĘĆ I TOŻSAMOŚĆ
Izabela Kowalczyk, Definiowanie tożsamości narodowej w odniesieniu do historii – przypadek Muzeum Powstania Warszawskiego
Monika Kocot, Rewizje historyczne we współczesnej powieści indiańskiej
Agnieszka Dauksza, Miasto kobiet? O inicjatywach przywracania pamięci (w) przestrzeni publicznej na przykładzie krakowskich przedsięwzięć społeczno-artystycznych
Jakub Wojtaszczyk, Wszechobecne ratowanie, czyli ukrywanie polskiego antysemityzmu w serialu „Sprawiedliwi”
Julia Banaszewska, PRL w sieci, czyli o internetowych archiwach i ich wpływie na naszą pamięć o przeszłości
CZĘŚĆ 3 HISTORIE NIEKONWENCJONALNE
Monika Błaszczak, Widowiskowe opowieści o historii – na przykładzie Ogrodzieńca
Monika Widzicka, Przeszłość jako przedmiot działań rekonstrukcyjnych
Ewelina Stanios-Korycka, Nieznana historia w wersji alternatywnej. O nowych sposobach przedstawiania przeszłości na przykładzie Czarnej ikony Mieszka Zagańczyka
Dawid Kobiałka, Archeologia w i poprzez kulturę popularną