
- Spektakl władzy - Dawid Rydzek
- Cyborg w ogrodzie - Julia Fiedorczuk
- Budowanie świadomości marki w klubie sportowym - Mateusz Brzeźniak
- Pedagogika miejsca wspólnego - Maria Mendel
- Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst - Joanna Szczepanik
- Inne możliwości – o poezji ekologii i polityce. Rozmowy z amerykańskimi poetami - Julia Fiedorczuk
- Działania wojenne w rejonie Biskupca w sierpniu 1914 roku - Tomasz Duchnowski
- Historia mówiona polskiego kulturoznawstwa - Piotr J. Fereński, Anna Gomóła, Krzysztof Moraczewski, Piotr Majewski
- Tożsamość wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych - Karol Konaszewski
- Edukacja międzykulturowa jako czynnik rozwoju kultury pokoju - red. Krystyna Błeszyńska
Społeczna konstrukcja filmów historycznych. Pamięć zbiorowa i polityka pamięci w kinematografii polskiej - Maciej Białous
Opis
Co można zyskać poprzez spojrzenie na produkcję filmów historycznych z perspektywy teorii społecznej? Wydaje się, że pozwala ono przede wszystkim skuteczniej opisywać oraz wyjaśniać synchroniczne i diachroniczne relacje pomiędzy licznymi czynnikami społecznymi, mniej lub bardziej aktywnie uczestniczącymi w tworzeniu filmowej wizji przeszłości. Z tej perspektywy film historyczny – jego struktura, estetyka – nie jest przedmiotem zainteresowania sam w sobie, jego badanie nie ogranicza się też wyłącznie do relacji pomiędzy filmem a historiografią lub przemysłem kinematograficznym. Pytania o to, jakie treści film przekazuje, za pomocą jakich środków, konwencji, jak odnosi się to do prawdy historycznej itp., są oczywiście istotne, ale – jak sądzę – niewystarczające dla całościowego zrozumienia zjawiska społecznego, jakim jest film historyczny. Jest on bowiem tekstem kultury uwikłanym jednocześnie w systemach: politycznym i ekonomicznym, związanym ze stanem wiedzy historycznej, procesami zbiorowej pamięci i zapominania, funkcjonującymi w społeczeństwie mitami i stereotypami.
Ze Wstępu
Maciej Białous – pracownik Instytutu Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku. W 2016 r. uzyskał stopień doktora nauk społecznych w zakresie socjologii. W pracy naukowej zajmuje się tematyką pamięci zbiorowej, polityki kulturalnej oraz socjologii kultury. Jest współautorem kilku monografii dotyczących współczesnej kultury oraz autorem szeregu artykułów publikowanych w czasopismach naukowych, m.in. w „Studiach Politologicznych” i „Studiach Medioznawczych”. Pracuje również jako edukator kulturalny związany przede wszystkim z kulturą filmową.