
- Edukacja – wartości – kontrowersje - red. Szymon Dąbrowski i Małgorzata Obrycka
- Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne - Dariusz Piechota
- Naturakultura - red. Joanna Jeśman, Mateusz Skrzeczkowski
- Preteksty - Wojciech Józef Burszta
- Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur
- Ścięgna konsumpcyjne - red. W. J. Burszta, M. Czubaj
- Organizacja poszukiwań ludzi zaginionych - Magdalena Momot
- O paradoksie poznania - Ewa Szumilewicz
- Kulturowe analizy patriotyzmu - red. Katarzyna Kulikowska, Cezary Obracht-Prondzyński
- Wspólnota symboliczna - Krzysztof Jaskułowski
Więcej niż obraz. Przestrzenie wizualne
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Więcej niż obraz. Przestrzenie wizualne - red. Eugeniusz Wilk, Anna Nacher, Magdalena Zdrodowska, Ewelina Twardoch i Michał Gulik
Niniejszy tom dopełnia publikację „Więcej niż obraz” (Gdańsk, 2015), prezentując artykuły skupione wokół szeroko rozumianych przestrzeni wizualnych.
Polscy kulturoznawcy, akceptując hasło programowe II Zjazdu Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego: „Więcej niż obraz”, dali wyraz przekonaniu, że współczesna kultura w coraz większym stopniu poddana jest znaczącemu wpływowi obrazu. Ten nieuchronny proces ujawnia się zarówno w samej rzeczywistości kulturowej, jak i w humanistyce przełomu XX i XXI wieku, która dostrzega głębokie przeobrażenia charakteryzujące dobę nowoczesności. Syndromem tych przemian są naturalnie tzw. zwroty kulturowe, ujawniające całą złożoność napięć i zmian, które dokonały się w ostatnich dziesięcioleciach w naukach o kulturze. Fundamentalna, paradygmatyczna zmiana wywołana zwrotem językowym ujawniła się również pod postacią zwrotu obrazowego, który dla W. J. T. Mitchella jest – jak pamiętamy ‒ „postlingwistycznym i postsemiotycznym ponownym odkryciem obrazu jako złożonej gry pomiędzy wizualnością, zmysłami, instytucjami, dyskursem, ciałem i figuratywnością”. […]
Sfomułowanie „więcej niż obraz”, w ujęciu autorów artykułów zawartych w tej książce, jest zatem wyrazem przekonania o konieczności przedefiniowania głównych założeń badawczych nad współczesną ikonosferą: winny one nawiązywać do modelu badań transdyscyplinarnych, stając się tym samym ważną częścią dyskursu współczesnego kulturoznawstwa i zarazem punktem odniesienia dla naukowców, dla których obraz nie sytuuje się w centrum ich zainteresowań.
prof. Eugeniusz Wilk, Wprowadzenie
SPIS TREŚCI
Eugeniusz Wilk, Przekraczać granicę obrazu. Wprowadzenie
1. Radosław Muniak, Kulturowe odbieranie obrazów: między narracją a autoreferencyjnością
2. Konrad Chmielecki, Teorie Michela Foucaulta wobec zwrotu wizualnego. Bioobrazy i wizualność jako strategie (bio)władzy/biopolityki i dyskursu (post)kolonialnego
3. Mateusz Skrzeczkowski, Nie-rzeczy-wisty język obrazów
4. Martyna Steckiewicz, Wizualno-literackie doświadczanie przeszłości, czyli co nam daje komiksowa archeologia?
5. Ewa Kwiatkowska, W poszukiwaniu kulturoznawczego kryterium iconic turn
6. Anna Olszewska, Anatomia w komunikacji wizualnej: współczesne konwencje obrazowania budowy ludzkiego ciała
7. Andrzej Radomski, Big data jako nowy przedmiot nauk o kulturze
8. Kazimierz Krzysztofek, Obietnice cyfrowej humanistyki
9. Joanna Dziadowiec, Interkulturowe festiwale folklorystyczne jako metawidowiska
11. Martyna Fołta, Kuratorstwo w przestrzeni miasta
12. Łucja Demby, Niebezpieczna uroda. O przestrzeni diegetycznej Krakowa
13. Dagmara Jaszewska, Więcej niż obraz – film poszerzony o teologię
Dofinansowanie: Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze