
- Kilka słów o człowieku…- red. Maciej Maraszkiewicz
- Pomiędzy retro a retromanią - red. Małgorzata Major, Patrycja Włodek
- Rubieże przyjemności - Paweł Sołodki
- Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej - red. Adam Regiewicz
- Zemsta emancypacji. Nacjonalizm, uchodźcy, muzułmanie - red. Tomasz Nowicki
- Uległość w bliskich relacjach - Krystyna Doroszewicz, Małgorzata Gamian-Wilk
- Wirtualne państwo jako przestrzeń edukacji obywatelskiej - Grzegorz Stunża
- Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst - Joanna Szczepanik
- Jedzie Pan Jazz - Andrzej Białkowski, Wojciech J. Burszta
- PRL-owskie re-sentymenty - red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska
Wirtualne państwo jako przestrzeń edukacji obywatelskiej - Grzegorz Stunża
Opis
Tak zwane mikronacje (wirtualne państwa, v-państwa), podobnie jak inne zjawiska społeczne powstające w oparciu o „nowe media”, są jeszcze stosunkowo słabo rozpoznane. Tematyce mikronacyjnej poświęcono w Polsce zaledwie kilka artykułów, nie monitoruje się także na bieżąco rozwoju zjawiska i jego przemian. Wirtualne państwa są słabo opisane również na świecie, a główne publikacje na ich temat mają charakter prasowy, utrzymane są w większości w tonie opisu ciekawego, ale jednak epizodycznego wydarzenia, dlatego badania nad fenomenem „wirtualnych” społeczności, podejmujących się m.in. symulowania procesów państwowych, uznać należy za inspirujące – zarówno dla współczesnej pedagogiki (a szczególnie edukacji obywatelskiej oraz edukacji medialnej, rozumianej nie tylko jako subdyscyplina pedagogiczna, ale również szeroko – jako ruch na rzecz edukacji w zakresie wyrównywania dostępu i kształcenia umiejętności wykorzystania mediów), jak i myśli kulturoznawczej, antropologicznej i politologicznej.
Grzegorz D. Stunża - wykładowca, badacz, trener i autor materiałów edukacyjnych. Adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek Komitetu Głównego Olimpiady Cyfrowej. W ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017) prowadził przy blogu edukatormedialny.pl projekt „KulturLab – nowe technologie w edukacji kulturalnej. Innowacje, narzędzia, metody” (kontynuacja projektu stypendialnego MKiDN z 2013). Pracował m.in. przy projektach badawczych z cyklu „Dzieci sieci” (2012, 2013), koordynował projekt badawczy polskich blogów kulturalnych (2015). Współpracuje z Fundacją Nowoczesna Polska.