- Góralski etnodizajn - Agnieszka Domańska
- Państwa wyobrażone - Michał Futyra
- Po humanizmie - red. Zuzanna Ładyga i Justyna Włodarczyk
- Między empatią a okrucieństwem - red. Eugenia Łoch, Dariusz Piechota, Agnieszka Trześniewska
- Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne - Dariusz Piechota
- Spektakl władzy - Dawid Rydzek
- Polska prasa muzyczna w dobie transformacji ustrojowej. „Tylko Rock” 1991–2002 - Artur Trudzik
- Czas seriali - red. Agnieszka Szczepanek, Sandra Wojciechowska, Piotr Buśko
- Młodzi czarodzieje - Marcin Górecki
- Zapiski semiotyczne - Marcin Rychlewski
Horyzonty i perspektywy edukacji równościowej
Cena regularna:
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Niniejszą publikację kierujemy do wszystkich osób, którym problematyka i idee edukacji równościowej są szczególnie bliskie. Jej zamierzony interdyscyplinarny charakter w zamyśle redaktorów ma odpowiadać celowi poznawczemu, przez co może stać się ona przydatna dla studentek i studentów pedagogiki, socjologii, psychologii społecznej, pracy socjalnej czy kulturoznawstwa. (Z Wprowadzenia)
Refleksja na temat równości, możliwości jej urzeczywistniania, sposobów jej badania i opisu jest możliwa w praworządnych społeczeństwach demokratycznych, które gwarantują i poszerzają katalog praw i wolności indywidualnych oraz uznają różnorodność. Bez owych infrastruktur – praworządności i demokracji – jako warunków minimalnych idea równości staje się kategorią pustą, w którą można wpisać dowolne znaczenia. Autorytaryzm władzy i zafundowany przez nią demontaż państwa prawa odbywający się przy milczącej akceptacji polskiego społeczeństwa wskazuje, że w niedalekiej perspektywie będziemy świadkami pogłębiających się problemów z równością i wolnością, przejmowaniem równościowego języka przez autorytarną władzę oraz jego rozbrajaniem. Z tego względu inicjatywy badawcze poświęcone problematyce równości, edukacji równościowej i antydyskryminacyjnej zasługują na szczególną uwagę. (prof. Lucyna Kopciewicz)
Z całym przekonaniem polecam ten tom jako wpisujący się w ważny wysiłek otwierania pola badań, debat i integracji społecznej wokół idei, obrastającej w uprzedzenia i stereotypy, a mającej wielkie znaczenie współczesne. Zasługuje na uznanie kolejny podjęty wysiłek pozytywnego ukazywania możliwych dokonań pod hasłem „edukacji równościowej”, mającej całe bogactwo kontekstów kulturowych i społecznych, o wymowie zarówno moralnej, jak i politycznej. (prof. Monika Jaworska-Witkowska)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Słowo wstępne od Moniki Płatek
CZĘŚĆ I
HORYZONTY RÓWNOŚCIOWE Z HISTORIĄ W TLE
Edyta Głowacka-Sobiech
Edukacja równościowa w odniesieniu do płci w nauczaniu historii we Francji – wstęp do dyskusji
Agnieszka Teterycz-Puzio
Illustrissima ducissa. O władzy kobiet w średniowiecznym świecie mężczyzn (w odniesieniu do ziem polskich)
Małgorzata Jarecka-Żyluk
Polskich kobiet droga do wiedzy
Henryk Jurkiewicz
Zasada równości w doktrynie i praktyce amerykańskiej według Thomasa Paine
Löper Łukasz
Dyskryminacja ludności niemieckiej przez Polaków i ich administrację na przykładzie powiatu słupskiego w latach 1945–1949
CZĘŚĆ II
HORYZONTY EDUKACYJNE
Lucyna Preuss-Kuchta
Wstyd i wina. Ogląd wynikowości edukacyjnego różnicowania
Ewelina Waląg
Wokół edukacji równościowej w szkole. Perspektywa praktyczki
Jolanta Maciąg
Integracja kulturowa w środowisku społecznym szkoły
Tomasz Dobrowolski
Nauczycielki i nauczyciele wczesnej edukacji. Kobieta i mężczyzna przy tablicy
Kamila Kupis
Emancypacyjna edukacja regionalna. Miejsce pedagoga w dwukulturowym świecie dziecka
Magdalena Stoch
Rozwiązania antydyskryminacyjne dla uczelni – strategie implementacji
Agnieszka Próchniak
Płeć wykładowcy jako czynnik różnicujący ocenę pracy nauczycieli akademickich przez studentów
CZĘŚĆ III
HORYZONTY SPOŁECZNO-KULTUROWE
Izabela Stelmasiak
W poszukiwaniu optymalnej pedagogii na wątpliwe czasy
Agnieszka Zalewska-Meler
Doświadczanie biurokratycznego świata w obszarze zdrowia
Edyta Borys
Teatr Forum w przestrzeni edukacji równościowej
Katarzyna Wajszczyk
Rola kompetencji społecznych w edukacji (równościowej)
Helena Liwo
(Nie)słyszący a społeczny stereotyp głuchego
Krystyna Lewna
„Inni” muszą być wykluczeni – Jana Drzeżdżona enigmatyczne spostrzeżenia na temat izolacji wśród kaszubów i nie tylko
Dorota Kiełb-Grabarczyk
„Mówić czy nie mówić?” Dziecko (homo)seksualne w rodzinie
Aleksandra Mosiołek
Mowa nienawiści wobec kobiet w Polsce oraz rola edukacji równościowej w jej zwalczaniu
Anna Bednarczyk
Bezpieczeństwo dziewcząt i młodych kobiet w mieście. Krytyczna analiza dyskursu na przykładzie Krakowa
Anna Majer
Czy dbający o siebie mężczyzna jest męski? O konstruowaniu męskiej tożsamości w dyskursie medialnym na temat ciała
CZĘŚĆ IV
PERSPEKTYWY – Z POZYCJI KONCEPTUALIZACJI I REKONCEPTUALIZACJI
Szymon Dąbrowski
„Spór o istnienie szkoły” – krytyczna edukacja ró(w/ż)nościowa
Małgorzata Obrycka
Etyka niezależna w perspektywie edukacji równościowej
Lidia Willan-Horla
Płeć pracy socjalnej
Monika Staszewicz
Ludzka seksualność w świetle międzynarodowych dokumentów