Horyzonty i perspektywy edukacji równościowej

Dostępność: średnia ilość
Wysyłka w: 48 godzin
Cena: 50,00 zł 50.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Producent: WN Katedra
Kod produktu: 978-83-66107-06-9

Opis

Niniejszą publikację kierujemy do wszystkich osób, którym problematyka i idee edukacji równościowej są szczególnie bliskie. Jej zamierzony interdyscyplinarny charakter w zamyśle redaktorów ma odpowiadać celowi poznawczemu, przez co może stać się ona przydatna dla studentek i studentów pedagogiki, socjologii, psychologii społecznej, pracy socjalnej czy kulturoznawstwa. (Z Wprowadzenia)

Refleksja na temat równości, możliwości jej urzeczywistniania, sposobów jej badania i opisu jest możliwa w praworządnych społeczeństwach demokratycznych, które gwarantują i poszerzają katalog praw i wolności indywidualnych oraz uznają różnorodność. Bez owych infrastruktur – praworządności i demokracji – jako warunków minimalnych idea równości staje się kategorią pustą, w którą można wpisać dowolne znaczenia. Autorytaryzm władzy i zafundowany przez nią demontaż państwa prawa odbywający się przy milczącej akceptacji polskiego społeczeństwa wskazuje, że w niedalekiej perspektywie będziemy świadkami pogłębiających się problemów z równością i wolnością, przejmowaniem równościowego języka przez autorytarną władzę oraz jego rozbrajaniem. Z tego względu inicjatywy badawcze poświęcone problematyce równości, edukacji równościowej i antydyskryminacyjnej zasługują na szczególną uwagę. (prof. Lucyna Kopciewicz)                                                                                   

Z całym przekonaniem polecam ten tom jako wpisujący się w ważny wysiłek otwierania pola badań, debat i integracji społecznej wokół idei, obrastającej w uprzedzenia i stereotypy, a mającej wielkie znaczenie współczesne. Zasługuje na uznanie kolejny podjęty wysiłek pozytywnego ukazywania możliwych dokonań pod hasłem „edukacji równościowej”, mającej całe bogactwo kontekstów kulturowych i społecznych, o wymowie zarówno moralnej, jak i politycznej. (prof. Monika Jaworska-Witkowska)

 

SPIS TREŚCI


Wprowadzenie

Słowo wstępne od Moniki Płatek

CZĘŚĆ I

HORYZONTY RÓWNOŚCIOWE Z HISTORIĄ W TLE

Edyta Głowacka-Sobiech

Edukacja równościowa w odniesieniu do płci w nauczaniu historii we Francji – wstęp do dyskusji

Agnieszka Teterycz-Puzio

Illustrissima ducissa. O władzy kobiet w średniowiecznym świecie mężczyzn (w odniesieniu do ziem polskich)

Małgorzata Jarecka-Żyluk

Polskich kobiet droga do wiedzy

Henryk Jurkiewicz

Zasada równości w doktrynie i praktyce amerykańskiej według Thomasa Paine

Löper Łukasz

Dyskryminacja ludności niemieckiej przez Polaków i ich administrację na przykładzie powiatu słupskiego w latach 1945–1949

CZĘŚĆ II

HORYZONTY EDUKACYJNE

Lucyna Preuss-Kuchta

Wstyd i wina. Ogląd wynikowości edukacyjnego różnicowania

Ewelina Waląg

Wokół edukacji równościowej w szkole. Perspektywa praktyczki

Jolanta Maciąg

Integracja kulturowa w środowisku społecznym szkoły

 

Tomasz Dobrowolski

Nauczycielki i nauczyciele wczesnej edukacji. Kobieta i mężczyzna przy tablicy

Kamila Kupis

Emancypacyjna edukacja regionalna. Miejsce pedagoga w dwukulturowym świecie dziecka

Magdalena Stoch

Rozwiązania antydyskryminacyjne dla uczelni – strategie implementacji

Agnieszka Próchniak

Płeć wykładowcy jako czynnik różnicujący ocenę pracy nauczycieli akademickich przez studentów

 

CZĘŚĆ III

 HORYZONTY SPOŁECZNO-KULTUROWE

Izabela Stelmasiak

W poszukiwaniu optymalnej pedagogii na wątpliwe czasy

Agnieszka Zalewska-Meler

Doświadczanie biurokratycznego świata w obszarze zdrowia

Edyta Borys

Teatr Forum w przestrzeni edukacji równościowej

Katarzyna Wajszczyk

Rola kompetencji społecznych w edukacji (równościowej)

Helena Liwo

(Nie)słyszący a społeczny stereotyp głuchego

Krystyna Lewna

„Inni” muszą być wykluczeni – Jana Drzeżdżona enigmatyczne spostrzeżenia na temat izolacji wśród kaszubów i nie tylko

Dorota Kiełb-Grabarczyk

„Mówić czy nie mówić?” Dziecko (homo)seksualne w rodzinie

Aleksandra Mosiołek

Mowa nienawiści wobec kobiet w Polsce oraz rola edukacji równościowej w jej zwalczaniu

Anna Bednarczyk

Bezpieczeństwo dziewcząt i młodych kobiet w mieście. Krytyczna analiza dyskursu na przykładzie Krakowa

Anna Majer

Czy dbający o siebie mężczyzna jest męski? O konstruowaniu męskiej tożsamości w dyskursie medialnym na temat ciała

 

CZĘŚĆ IV

PERSPEKTYWY – Z POZYCJI KONCEPTUALIZACJI I REKONCEPTUALIZACJI

Szymon Dąbrowski

„Spór o istnienie szkoły” – krytyczna edukacja ró(w/ż)nościowa

Małgorzata Obrycka

Etyka niezależna w perspektywie edukacji równościowej

Lidia Willan-Horla

Płeć pracy socjalnej

Monika Staszewicz

Ludzka seksualność w świetle międzynarodowych dokumentów

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl