
- Coming out. Studia nad homoseksualną męskością - Marcin Welenc
- Pomiędzy retro a retromanią - red. Małgorzata Major, Patrycja Włodek
- Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej - red. Adam Regiewicz
- Czego pragną drony? Od atrakcji wizualnej do spojrzenia władzy
- Rubieże przyjemności - Paweł Sołodki
- Zemsta emancypacji. Nacjonalizm, uchodźcy, muzułmanie - red. Tomasz Nowicki
- Filmy do zjedzenia. Obrazy jedzenia w kinie amerykańskim - Aleksandra Drzał-Sierocka
- Wirtualne państwo jako przestrzeń edukacji obywatelskiej - Grzegorz Stunża
- Uległość w bliskich relacjach - Krystyna Doroszewicz, Małgorzata Gamian-Wilk
- Rekonstrukcje narodu - Piotr Majewski
Życie wartościowe w perspektywie aksjologii pedagogicznej - red. Agata Cudowska
towar niedostępny

Opis
Współczesność stwarza niespotykane dotychczas możliwości rozwoju, urzeczywistniania twórczego potencjału jednostki, a jednocześnie niesie ze sobą szereg zagrożeń życia, od ekologicznych po cywilizacyjne. Niezbędny jest zatem pedagogiczny namysł nad wychowaniem do życia wartościowego, z całym bogactwem znaczeń, które wywołuje ta kategoria aksjologiczna. Analiza złożonej i trudnej sytuacji współczesnego człowieka została w niniejszej monografii zogniskowana na kwestiach, które kształtują przestrzeń wartości odkrywanych, akceptowanych i tworzonych przez człowieka poszukującego swojego miejsca w świecie. Przedmiotem rozważań czynimy etyczny wymiar człowieczeństwa, powiązany z odpowiedzialnością wobec Innego, wolnością i sprawiedliwością, jako wartościami kreującymi dialogiczne relacje ze światem, a także wychowanie moralne będące egzemplifikacją rozstrzygnięć w zakresie aksjologicznego i etycznego uniwersum conditio humana człowieka XXI wieku.
Z Wprowadzenia
Dynamika zmian w aksjologicznej przestrzeni życia jest bardzo wyraźna. Dlatego każda dyskusja i każde opracowanie dotyczące kondycji człowieka wobec totalitaryzmów, erozji wartości jest szansą na budowanie siły do radzenia sobie z dotychczasowymi i coraz wyraźniej pojawiającymi się problemami. Zagadnienie podjęte w recenzowanej monografii uważam za szczególnie ważne, potrzebne, interesujące. Ściśle wpisuje się ona w aktualne doświadczenia w Polsce i poza nią.
prof. dr hab. Tadeusz Pilch
SPIS TREŚCI
Urszula Ostrowska
Conditio humana człowieka XXI wieku jako problem i wyzwanie edukacyjne. Spojrzenie z perspektywy aksjologicznej
Zofia Remiszewska
Szanse i zagrożenia dla aksjologicznych podstaw życia człowieka
Marek Budajczak
Moralne fundamenty edukacji adekwatnej względem kondycji ludzkiej
Paweł Kaźmierczak
Cnota jako fundament życia wartościowego w koncepcji Davida Carra
Jarosław Gara
Heurystyka Znanego i Nieznanego jako egzystencjalny horyzont aksjologii aktów wychowania
Bożena Matyjas
Rodzina jako wartość w życiu studentów
Ewa Sowa-Behtane
Wychowanie do wartości w rodzinach wielokulturowych
Agnieszka Sobolewska-Popko
Wartość macierzyństwa w życiu kobiet. Między powinnością a świadomym wyborem
Anna Weissbrot-Koziarska
Od homo sapiens do homo matrix
Marcus Lipowicz
Od człowieka do cyborga? O niekompatybilności pedagogiki z biotechnologią
Agata Cudowska
Twórczość codzienna jako wartość w życiu człowieka
Marta Walewska
Twórczość pedagogiczna jako wartość w życiu zawodowym nauczycieli
Bożena Tołwińska
Wartość relacji z nauczycielami w percepcji uczniów